Endringer på BankID
Det skjer i høst omfattende endringer på BankID. Vi forteller deg hva dette betyr for deg.
Det er kun BankID på mobil som endres
BankID på mobil skal gradvis fases ut og erstattes av en egen app som heter BANKID. Årsaken til at dette skjer er at det kommer nye reguleringer fra EU som krever at dagens løsning reguleres. BankID på mobil er basert på eldre teknologi som er avhengig av fysisk SIM-kort i mobiltelefonen for at det skal fungere. Denne teknologien er på vei ut, siden SIM-kort erstattes av eSim eller andre tjenester.
Kan du fortsatt bruke BankID på mobil?
Ja, du kan fortsette å bruke BankID på mobil inntil du får beskjed fra banken om at tjenesten stenges. Forutsetningen for at du skal kunne fortsette å bruke BankID på mobil er at du har en aktiv BankID på mobil-løsning. Fra 01.09.2022 er det ikke lenger mulig å opprette BankID på mobil på nytt dersom du bytter SIM-kort, får ny telefon, eller endrer abonnement.
Hvordan kommer jeg i gang med BankID App?
- Last ned BankID-app for Iphone eller Android. (Du må ha IOS11/Android 6 eller nyere)
- Aktiver appen. du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil.
- Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger blir det enklere å bruke BankID-appen.
NB! For å kunne bruke BankID-app må du ha et gyldig BankID-sertifikat. Har du ikke dette vil du ikke få fullført prosessen med å ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med bankens kundesenter på tlf. 74 08 63 00 for å finne ut om du har et gyldig BankID sertifikat.
Slik bruker du BankID-appen:
- Velg "BankID", ikke "BankID på mobil"
- Velg "BankID-app" som metode
- Godkjenn varsel på telefonen
- Skriv inn BankID-passordet ditt. Det vil bli mulig å logge inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode senere.
Vær oppmerksom på svindel
Det er slike prosesser med endringer at svindlere ser sitt snitt til å utnytte. vi ber derfor våre kunder om å være ekstra oppmerksom på å aldri dele passord, PIN eller innlogging. Det gjelder uansett hvor ærlige og hjelpsomme personer fremstår.
Svindlere prøver ofte å lure fra deg innloggingsdetaljer ved å sende ut SMS eller e-post fra tilsynelatende seriøse aktører. Er du i den minste tvil på om henvendelsen er ekte, så anbefaler vi at du tar kontakt med bankens kundesenter på tlf. 74 08 63 00.
Trenger du hjelp?
Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp eller har spørsmål. Ring oss på 74 08 63 00
Refleksen kan redde livet ditt i høstmørket
Vi markerer refleksens dag 17.oktober🦺
Skal vi ha lokalbanker i framtiden?
Lokalkunnskap er nøkkelen for at lokalbankene kan bidra til bosetting, økonomisk utvikling og trygghet i norske lokalsamfunn.